Робоча сторінка до теми «
Дієприслівник. Правильне вживання дієприслівників у власному мовленні»
Від
поданих дієслів утворіть дієприслівники.
Кличуть –
бачать -
Несуть - лежать -
Пишуть -
думають -
Співають -
грати -
Стоять - підбігти –
2. Підкресліть
дієприслівники як члени речення
Дніпро, вирвавшись із страшних порогів, тече крізь Вовче Гирло.
На чистенькому спориші сидить старенька бабуся, розклавши перед собою на
купки зілля. Сухенькими темними пальцями бабуся перебирає зілля, ласкаво
торкаючись кожного листочка й стеблинки.
3. Доберіть до поданих дієслів по два дієприслівники, які б увиразнили дію
Бігти –
Танцювати-
Розповідати –
4.Впишіть «
загублені» дієприслівники.
Не …. броду, не лізь у воду.
Не … , з криниці води не нап’єшся
Не…. за сокиру,хати не зробиш.
Не… , не загубиш.
(Спитати, мати,взяти, нахилитися)
5. Перекладіть
слова українською мовою
Победив, прочитав, радуясь, смеясь, шутя, выздоровев.
Робоча сторінка до теми « Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки
при звертанні»
Перевірка
домашнього завдання
Виконайте синтаксичний розбір речень. Побудуйте схеми.
Ось – ось задзвонять жайворонки про все: про радість, про щастя, про весну.
Вітер в гаї нагинає лозу і тополю.
Тихі, ніжні зорі спадали з неба.
Робота з опорною схемою


3.Зв.= членом речення
ЗВЕРТАННЯ-слово


Непоширені
поширені
Одне слово
два і
більше слів




…, Зв.. (?!)
розмовний
офіційно – діловий
Порівняйте два
речення.
Хай мама відпочине, а ми самі приготуємо вечерю.
Мамо, відпочиньте, а ми самі приготуємо вечерю.
РЕДАКТОР
О мій (народ) , Прометея ти маєш душу молоду.
Ти – бо (Тарас), вчив нас правди святої.
Зійди – зійди, (барвіночок), буду поливати.
Я люблю тебе, (друг), за те, що в очах твоїх море синіє, що в очах твої
море цвіте, мою душу голубить і гріє.
Творче
конструювання.
Олено Петрівно, пані, зіронько, діти мої, пане – брате.
Підсумок уроку
Продовж речення.
(УСНО)
Звертання – це…
Розділові знаки….
Спосіб вираження…
Структура….
Місце в реченні…
Інтонація…
Робоча сторінка до теми « Аналіз
контрольної роботи з теми: « Дієслово»
Узагальнення
вивченого»
1.Завдання:
знайдіть речення, в якому НЕ з дієсловами пишеться разом
1. (Не)радуйся чужому лихові.
2.(Не)будь упертим , а будь відвертим.
3. Під лежачий камінь вода( не)тече.
4.(Не)помиляється той, хто нічого (не)робить.
5.Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов
(не)бачуть.
6.Добро роби скільки можеш, від того ніколи (не)занеможеш.
7.Поки (не)упріти, доти не уміти.
2.Морфологічний
розбір.
Прочитай текст.
Випишіть з нього дієслова, визначте спосіб творення, зробіть морфологічний
розбір.
Яка то сила – розум тямущий та людська невсипущість! Якщо в кого, згідно з
приказкою, і на вербі груші ростуть , - то це ж у Романа! На однім дереві в нього
можна побачити сімю різних сортів, поряд
ухитряються там рости не лише близькі, ай далекі родичі, на цій гілці висить
яблуко сніжно – біле, а на сусідній золотаве або й зовсім червонощоке, немов
циганка: он воно грає між листя…
3. Редактор
Виправити
лексичні помилки, редагуючи речення або словосполучення.
1. Я лишаю вас
слова
2. Приймати участь
у міроприємствах.
3. Ми прийняли всі
міри.
4. Лід тронувся.
5. Я рахую ,що…
Робоча
сторінка до теми «Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення та
правильне вживання в мовленні. Тренувальні вправи»
1.Відповідаємо
(усно).
1.У чому зв'язок прикметника з іменником?
2.Які морфологічні ознаки прикметника? Аргументуйте відповідь
прикладами.
3.На які групи за значенням поділяються прикметники? Назвіть особливість
якісних прикметників?
4.Які ви знаєте форми ступенів порівняння прикметників?
5.Поясніть правила написання слів вищий, нижчий,дорожчий.
6.Утворіть форму вищого ступеня від слів: великий, гарний, поганий.
2.Складіть
речення з поданими словами. Запам'ятайте їх.
Предобрий, премудрий, сліпий, лисий, кривий, босий, порожній.
3.Прочитайте.
Вставте в текст потрібні за змістом слова – прикметники ( див. довідку).Чи можуть
вони утворювати ступені порівняння?. Записати висловлювання.
Робоча сторінка до теми « Групи прикметників за значенням. Перехід
прикметників з однієї групи в іншу»
Перевірка домашнього завдання
Працюємо в парах. Завдання с. 140
Замінити виділені слова або словосполучення
прикметниками за наведеним зразком.
Вагон для перевезення
багажу – багажний вагон
Двигун для ракети – Гора з каменю -
Полиця для книжок – Будівля з цегли -
Дорога в лісі –
Списати текст. Підкреслити прикметники. Виділене
речення розібрати синтаксично.
Проблемами здоровя і довголіття завжди переймалися видатні люди
нашої планети. Багато вчених прагнули створити засіб для збереження вічної
молодості та бадьорості.
Все ж таки в нашому житті найголовніше – це
здоровя. Адже здорова людина може здобути
якісну освіту, влаштуватися на перспективну роботу, заробляти гроші, виховувати
здорових дітей і бути гарною і щасливою.
Робота з таблицею с. 142.
Осмислення матеріалу с.
144
Тренувальні вправи
Зясувати ознаки прикметників
1.
Червоний,
блакитний, солодкий,легкий, важкий, прямий, широкий
(колір,
смак, вага, форма)
2.залізний ,срібний, літній ,вечірній, шкільний ,російський, український
(Матеріал, призначення,
національна приналежність)
3.Олегів капелюх, братове слово , жайворонкова пісня
(Належність кого, чого – небудь
людині або тварині).
Вправи :241, 242.
Підсумок уроку
Мікрофон
-
На які групи
поділяються прикметники?
-
Які
прикметники називаються якісними, відносними, присвійними?
до теми « Словосполучення. Тренувальні вправи»
1.
Прочитайте вірш. Уявіть картину. Словесно опишіть.
Утворіть
і запишіть
словосполучення.
Жовтий жовтень у барвистій одежі
Вже блукає у жовтій журбі.
Мокрий жовтень несе листопаду
Золоті журавлині ключі.
Увага!
Граматична помилка – порушення правил граматики:
помилки, що допускаються у творенні форм слів
( наприклад, відмінюванні змінних частин
мови), а також у будові словосполучень і речень. При перевірці письмових робіт
позначається літерою Г
2.Редагування словосполучень.
Опанувати мову; опанувати мовою, оволодіти техніку; оволодіти технікою,
докоряти товариша; докоряти товаришеві, подякувати вчительці; подякувати
вчительку.

Складається з 5 –ти
завдань:
1-2 завдання взято для повторення розділу « Орфографія»
3 завдання – розділу « Морфологія»
4 завдання - «
Будова слова», « Орфоепія», « Лексика»
5 завдання – « Синтаксис»
Комплекс №1
1.Духм′яний, міл′йон, дит’ясла, сільский, сузір’я.
Знайдіть в словах помилки, поясніть правильне написання.
2.Своїх, сонця,
буяти, ліс, сон, ллє.
Назвіть
слова, які не можна переносити. Пригадайте правила переносу слів.
3. Київ, друг, Петро, Дніпро, син.
Від поданих іменників утворіть кличний відмінок, поясніть
чергування приголосних.
4.Ро…кидають, пр…добрий, бе…барвний, бе…строковий,
бе…карно.
Поясніть написання слів, розберіть слова за будовою.
5. O:O,O,O .
O,O,O- O.
За схемами складіть речення. Поясніть розстановку
розділових знаків.
Комплекс№2
1.Хворостняк,баластний,щасливий, обласний, проїзний.
Знайдіть слово з помилкою. Поясніть правильне написання.
2.Ло…ка, ане…дот, во…кий,ко…ьба,голу…ка, фу…бол,стру…ка.
Вставте пропущені букви, вкажіть,яким чином перевіряємо
правильність написання.
3.Заєць, собака, лисиця, соловей, Настя.
Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники.
4.Оволодіти (наука), учитися( ремесло, завдавати( шкода)
Поставте слова, записані в дужках, у потрібному відмінку.
5. Незабаром сюди мав прийти учитель. ( Ю. Мушкетик).
Визначте граматичну основу речення. Дайте характеристику
речення.
Комплекс
№3
1.Пір′я, солом’яний,мавп′ячий,бур′ян, зіп′явся, верф′ю.
Знайдіть слово з помилкою. Розкажіть, коли вживається
апостроф.
2. Карабах, Париж, Запоріжжя, Овруч, казах.
Від поданих іменників утворіть прикметники із суфіксом
–ськ-. Поясніть написання.
3.Хочуть, носять, бачуть, кроять, клеять.
Визначте дієслово, в особовому закінченні якого допущено
помилку.
4. Розумний, правдивий, донині, кмітливий, вибігти,
льодохід, зелень.
Назвіть спосіб творення кожного із слів.
5.Яке це щастя, друже мій, горіти, а не тліть!( В.
Сосюра)
Поясніть розстановку розділових знаків. Що таке
звертання?
Комплекс
№4
1.Маро(кк⁄ к)о, то(нн⁄н)а, не(тт⁄т)о, бе(сс⁄с)ейн,
пі(цц⁄ц)а, а(пп⁄п)етит.
Розкрийте
дужки, поясніть написання.
2. Електро⁄поїзд,двох⁄сот⁄ліття, газо⁄мотор, лісо⁄смуга,
перекоти⁄поле, льон⁄сирець.
Поясніть написання іменників.
3. Вчитися ні⁄коли не⁄пізно.
Поясніть написання часток не, ні у цьому прислів’ї.
4. Книжковий магазин вже зачинено. У нього чудовий
музичний слух.
Виправте помилки у реченнях. Поясніть причину.
5. Умань одне із старовинних міст України.
Розставте розділові знаки, поясніть їх вживання.
Комплекс №5
1… рошений, …пекти, …цідити, …бити, …колоти, …малювати.
Вставте префікси у подані слова. Поясніть написання.
2.Шіс…надцять,п…нал,кал…ндар,щас…ливий.
Вставте пропущені букви, поясніть написання.
3. Землетрус, квітка,загін, клімат,лікар, півострів,
Нестор – літописець.
Визначте іменники – назви істот і назви неістот, поставте
а родовому відмінку однини, поясніть написання закінчень.
4.Дрова, новий, ознака, олень, приятель, Сумщина, дочка,
вимова.
Прочитайте слова, правильно наголошуючи.
5. Мабуть, по – моєму, здається.
Складіть речення, щоб подані слова були вставними.
Поясніть розділові знаки при вставних словах.
Немає коментарів:
Дописати коментар