Мовознавчий турнір
Учитель. Зі святом вас, шановні
добродії,шанувальники рідного слова. Сьогоднішня зустріч – ще одна сходинка до
нашого взаєморозуміння,до родинного єднання в сім`ї вольній, новій.
Першим скористався мовою українського народу Іван Петрович Котляревський,
якого по праву називаємо сьогодні засновником української літературної мови, а
Тарас Шевченко своїм величезним талантом розкрив невичерпні багатства народної
мови, осягнув її, і , як ніхто, відчув чудову , чарівну музику українського
слова:
Ну
що б, здавалося , слова…
Слова
та голос – більш нічого.
А
серце б’ється – ожива,
Як
їх почує!..
І конкурс «Візитна
картка»
Капітани
команд знайомлять уболівальників і членів журі зі своєю назвою, гаслом, іменами
учасників гри.
Учитель. А зараз розминка команд.
1.
Що вивчає фонетика?
2.
Що називається складом?
3.
Як дізнатись скільки у слові складів?
4.
Скільки звуків позначає буква Щ ?
5.
Що таке форми слова?
6.
Що вивчає морфологія?
7.
Які є самостійні частини мови?
8.
Що вивчає фразеологія?
9.
Які є службові частини мови?
10.
Що таке синоніми?
Учитель.
Дякую за відповіді! А ми продовжуємо наш конкурс. Зараз ми будемо випробувати
знання учасників у конкурсі «Загадковий кошик». Дістаємо з кошика питання і
відповідаємо на загадку-жарт. Якщо команда не знає відповіді, то черга
суперника.
ІІ конкурс «Загадковий
кошик»
Яке
місто ширяє над головами? (Орел)
З
якого крана не набереш води? (Підйомного)
Як
записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»?(Сіно)
Що
треба зробити, щоб майка злетіла?( Майка – чайка)
Що
знаходиться в середині школи? (Буква О)
У
якому слові є сорок букв «а»? (Сорока)
Що
стоїть між підлогою і стелею? (І)
Від
назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (Пече)
Який
синонім прислівника тепер не змінює свого значення, коли його прочитати справа
наліво? (Зараз)
ІІІ конкурс « Я- поет
?!»
А ми
продовжуємо наш конкурс - «Поетичний конкурс» або «конкурс римувальників»
Завдання: скласти чотиривірш за римою( принаймні спробувати)
а)…
чарівниця
…
таємниці
…
простягла
…
принесла
б)…
малини
…
пташиних
…
дзвенять
…
дня
ІV конкурс « Ти –
редактор»
Наступний наш конкурс «Ти - редактор».
Відредагувати речення та словосполучення.
Не
сиди на полу - не сиди на підлозі.
Самий
кращий малюнок – найкращий малюнок.
Земельний
участок – земельна ділянка, земельний наділ.
Тут
нема печаті – тут нема печатки.
Хрустальний
світильник – кришталевий світильник.
Грошовий
перевод – грошовий переказ.
У
диктанті зустрічаються помилки – у диктанті трапляються помилки.
Я не
получаю газет – я не отримую газет.
Поки
команди працюють,а ми тим часом пограємо з вболівальниками. Продовж прислів’я
та зароби для своєї команди 1 бал.
Вчення
світ…(а невчення тьма)
Слово
не горобець…(вилетить не спіймаєш)
Під
лежачий камінь …(вода не тече)
Хочеш
їсти калачі…(не сиди на печі)
Краще
синиця в руках…(ніж журавель у небі)
Рання
пташка росу п’є…(а пізня очі ллє)
Книжка
вчить…(як на світі жити)
З
брехнею світ пройдеш…(а назад не вернешся)
Які
ви молодці!
V конкурс «Естафета»
«Хто швидше?»
Учитель
швидко читає слова, команди за обмежений час (2-3хвилини) записують ті, які
вдалося запам`ятати.
Серпанок,
веселка, ясир, небокрай, берегиня, марево, вірність, водограй, сніговій,
подаяння, сумління, суцвіття.
«Апостроф»
Перед
вами ряд слів: вити, риба, солома, бити, жирафа, камінь, їздити, язичний,
черви,їсти, повірити, єднати, пити, соловей, корова, жаба, олово, дерево.
Утворіть
нові слова.
«Гра з вболівальниками»
(Поки
команди виконують завдання). Прочитайте скоромовки, дотримуючись фонетичних
норм української мови, та заробіть для своєї команди 1 бал.(Кожен тричі
повторює скоромовку,тому, хто жодного разу не обмовиться, записують бал)
Пильно
поле пильнувати, перепелів полювати.
Бурі
бобри брід перебрели, забули бобри забрати торби.
Залізне
зубило залізо любило, зубило в залізо залізне залізло.
Босий
хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.
Бабин
біб розцвів у дощ,буде бабі біб у борщ.
VII
конкурс « Домашнє завдання»
Учитель.
Дякую. А зараз прийшов час «Домашнього завдання». Учні продекламують та
спробують інсценізувати гуморески. Чи розвеселять вони нас, давайте
подивимося?..
Велике
спасибі. Розвеселили вас діти? На цьому наш мовознавчий конкурс, шановне
товариство, ми закінчуємо. Журі просимо підвести підсумки , а ми були б раді і
веселі, якби від нинішнього турніру ви залишили у своєму серці хоча б одну
краплину любові до мови – тихої маминої колискової,мудрої батьківської
поради,дотепного влучного слова.
Гра
„Щасливий випадок". 5 клас"
На сцені виставка довідкової літератури
мовно-літературного та історичного напрямків. За столами сидять учасники
команд, у центрі залу — журі, що оцінюватиме конкурс. Зал прикрашений мовними
та літературними газетами, випущеними учнями, висловами, ребусами, кросвордами.
Вислови:
1. Слово до слова — зложиться мова (нар.
приказка).
2. Не бійтесь заглядати у словник... (М.
Рильський).
3. Черпайте з книг науку благодатну (Г.
Сковорода).
4. Книги — морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить (І. Франко).
Ведуча. 9 листопада — День української
писемності і мови. Мова — це великий дар природи. І в кожного народу вона своя.
Наш народ створював мову віками. Відомий український педагог Василь
Сухомлинський писав: „Мова — це віконця, через які людина бачить світ. Багата
мова — багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова — велика моральна
культура. Убогість слова — це убогість думки, інтелектуальної, емоційної,
естетичної товстошкірості".
Наша мова не бідна і не кривоуста. Ій властиві
надзвичайна мелодійність і багатство. Незбагненна душа нашої мови, як
золотоносна річка, виблискує на сторінках нашої літератури. Тож давайте
заглянемо в живу схованку людського духу.
Якщо ви з інтересом відгадуєте кросворди,
берете участь у вікторинах, любите телепередачі: „Що? Де? Коли?",
„Брейн-ринг", LG „Еврика", „Найрозумніший", то гра „Щасливий
випадок" — знахідка для вас!
Якщо ви не байдужі до мови, літератури,
історії, то ця гра — безумовно для вас!
Якщо ви не марнуєте свій вільний час,
проводите його в колі друзів і в читальному залі бібліотеки, то ця гра — ваша
мрія!
Грайте в гру „Щасливий випадок", бо ця
гра — шлях до вдосконалення. Отож розпочинаємо нашу гру.
Бажаю приємного відпочинку гостям та
вболівальникам, і нехай щастить нашим командам.
У сьогоднішній грі беруть участь дві команди:
команда „Круїз"(5-А клас) і команда „Буква" (5-Б клас).
Перед початком гри дозвольте представити вам
членів журі, які визначать переможця гри. (Представлення журі. Жеребкуванням
визначається команда, яка буде виступати першою).
Слово надається командам. Вони представляють
свої візитні картки. Привітання оцінюються за п'ятибальною системою. Журі
звертає увагу на емблему, зміст привітання. (Див. додаток 1).
Ведуча. Поки журі підбиває підсумки конкурсу
„Візитна картка", я пояснюю суть гри. Гра складається з восьми геймів.
Команди повинні чітко відповісти на запитання. За правильну відповідь журі
нараховує один бал і дає один жетон.
Між геймами два блоки реклами на тему „Школа №
26" (додаток 2), реклами книг, підготовлених двома командами (додаток 3),
гра з уболівальниками.
По завершенні гри журі називає
команду-переможця і вручає призи.
І гейм „Національна символіка"
Умови: впродовж 10 секунд команда готує
відповідь, яка оцінюється одним балом (жетоном).
Прапор Русі повіває
Синьо-жовтий, златом тканий,
А на нім завіт сіяє
Мономахом ще нам даний.
Мстислав Рус
Запитання першій команді
1. Столиця України. (Київ).
2. Назва Гімну України. („Ще не вмерла
Україна...").
3. Автор слів Гімну. (Павло Чубинський).
4. Перший Президент України. (М. Грушевський).
5. Що означає слово „хохол"?
(Жовто-блакитний).
6. Назвіть малий Державний Герб України.
(Тризуб).
Запитання другій команді
1. Назва міста, в якому живемо. {Рівне).
2. Назвіть найбільшу святиню українського
народу в музичній символіці? (Гімн).
3. Автор музики Гімну. (Михайло Вербицький).
4. Назвіть ще один із Гімнів України? („Ой у
лузі червона калина", („Боже великий, єдиний...", „Заповіт" та
інші).
5. Колір нашого Прапора. (Жовто-блакитний).
6. Що означає слово „сфінкс"? (Тризуб).
Рекламна пауза
II гейм „Наш Луг — батько, а Січ — мати
..." Умови: впродовж 10 секунд команда дає відповідь, яка оцінюється одним
балом (жетоном).
Є нам про що згадати ...
Пісне, душу возвелич,
Ой була в нас ненька-мати —
Запорізька славна Січ...
Запитання першій команді
1. Як називалося поселення козаків у
XVII—XVIII ст., яке було вільне від податків та панщини? (Слобода (від слова —
свобода)).
2. Як називали головного воєначальника, що
обирався на один рік козацькою радою, тобто за¬гальними зборами січовиків?
(Кошовий).
3. Як називали козаки торби, які кріпилися до
крил сідла? (Тороки).
4. Старовинна, відома ще з часів Київської
Русі поетична назва Дніпра. (Славута, Славутич).
5. Січовий козак, який перекинувся до
польської шляхти, став руйнувати православні церкви, ловити, катувати й убивати
козаків і гайдамаків, що карали панів за знущання над українським селянством.
(Сава Чалий).
6. Невеликі сторожові загони, сторожа в степу
чи лісі. (Пікети).
Запитання другій команді
1. Будівля в Січі, де жили козаки? (Курінь).
2. Хто такий характерник? (Чаклун, чарівник).
3. Як називалися козацькі чоботи з тонкої
м'якої шкіри, пофарбованої в різні кольори? (Сап'яни, сап'янці).
4. Острів на Дніпрі, де знаходилася одна з
фортець Запорозької Січі. (Хортиця).
5. Кошовий отаман Запорозької Січі, видатний
полководець, який брав участь у визвольній війні 1648—1654 років. (Іван Сірко).
6. Козацький слуга-товариш, зброєносець.
(Джура).
Рекламна пауза
III гейм „Українські народні казки"
Умови: впродовж 5 секунд команда знаходить
відповідь, яка оцінюється одним балом (жетоном).
Заглядає в шибу казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
В. Симоненко
Запитання першій команді
1. За яку ціну дід купив собі козу в казці
„Коза-дереза"? (За три копи).
2. Як звали найбалакучішу жінку в українських
казках? (Хвеська, казка „Язиката Хвеська").
3. Згадайте назву казки й ім'я героїні, якщо
відомо, що вона, маючи качалочку, обміняла її на курочку, курочку на качечку,
качечку на гусочку, гусочку на ягнятко, ягнятко на невісточку, замість якої їй
підсунули собаку. (Лисичка в українській народній казці
„Лисичка-сестричка").
4. Ви, мабуть, пам'ятаєте казку „Солом'яний
бичок"? Безумовно, знаєте, що бичок-третячок із соломи зроблений, смолою
засмалений, упіймав ведмедя, вовка, лисицю і зайця, які у викуп за своє життя
принесли бабі та дідові меду вулик, овець отару, курочок та гусочок, усякої птиці,
а ще стьожок сережок, намиста доброго. Дід із бабою забагатіли з цього майна. А
що ж після цього сталося з самим бичком? (Розтав на сонці).
5. Який звичайний іменник наприкінці казки
„Названий батько" написаний із великої букви? (Правда).
6. Хто розв'язав суперечку селян за лоша в
казці „Мудра дівчина"? (Маруся).
Запитання другій команді
1. У якій казці битий небиту возив?
(„Лисичкасе-стричка і вовк-панібрат", вовк возив лисичку).
2. Хто подарував селянину яйце-райце в
однойменній казці? (Орел, якого вигодував селянин за три роки ціною двох корів
і одного вола).
3. У казці „Лисичка та Журавель" ходили
один до одного в гості. (Лисичка дала їсти з тарілочки, а журавель з глечика).
Які страви були на тих гостинах? (У тарілочці — манка з молоком. У глечику —
рис з маслом (або м'яса підсмажив із картопелькою, бурячком та всілякою
дрібничкою).
4. Хто готував обід для чоловіка лисички Пана
Коцького з однойменної казки? Що то були за звірі? (Вовк, ведмідь, дикий кабан,
заєць).
5. У якій казці дійові особи мріють: „Якби до
доброго чоловіка в найми попасти, то ми б йому по правді робили, по щирості
слухалися і за рідного батька його мали б"? („Названий батько").
6. Яка з казок розпочинається словами: „Було
собі два брати — один убогий, а другий багатий. От багатий колись ізласкавився
над бідним..."? („Мудра дівчина").
Рекламна пауза
IV гейм „Чорний ящик" Умови: у ящику
знаходиться предмет. Ваше завдання — за описом відгадати, що це. Завдання
дається спочатку для однієї команди, потім для іншої. Якщо протягом 1-ї хвилини
команда не дає правильної відповіді, то можливість заробити додаткові бали
мають суперники (5 балів).
1. Англійський моряк, що подорожує казковими
країнами. Його ім'я використовує Полтавська кондитерська фабрика. (Гулівер).
2. В одній із байок у цей предмет мудра птаха
кидала камінці, в іншому творі зла невістка нещадно била ці предмети рогачем.
(Горщик).
Музична пауза
V гейм „Конкурс капітанів"
Умови: необхідно продовжити прислів'я. За
кожну правильну відповідь нараховується 1 бал (жетон).
Запитання капітанові першої команди
1. Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум).
2. Книга — місту ... (світ знань).
3. Книга не пряник, а ... (дітей до себе
манить).
4. Книгу читай, ... (розуму набирай).
5. Кому книга — розвага, а кому ...
(навчання).
6. Книгу прочитав — ... (на крилах політав).
Запитання капітанові другої команди
1. Книги читати — ... (усе знати).
2. Книга корисна, коли ... (її читати).
3. Ученому — світ, а ... (невченому — тьма).
4. Книга — твій друг, ... (без неї як без
рук).
5. Книга — ... (джерело знань).
6. Книга корисна, коли ... (її читають).
Музична пауза
VI гейм„Загадки"
Умови: протягом 5 секунд команда знаходить
відповідь, яка оцінюється одним балом (жетоном).
Загадки для першої команди
1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той
розуміє. (Книга).
2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом
поведе, замітку кладе. (Олівець).
3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).
4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).
5. Малий коник із чорного озерця воду бере та
біле поле поливає. (Перо і чорнило).
6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
Загадки для другої команди
1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
2. Розумний сівач по білому полю бігає
(Олівець).
3. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю
(Окуляри).
4. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах
стою, то дві голови (Ножиці).
5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і
чорнило).
6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
VII гейм „Гра з глядачами"
Поки буде йти гра з глядачами, команди повинні
розгадати кросворди на тему „Усна народна творчість" (додаток 4).
Загадки-запитання, загадки-жарти для
болільників першої команди
1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у
дівки нема. (Літера „Б").
3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).
4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).
5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки
було там ніг? (Дві).
Загадки-запитання, загадки-жарти для
болільників другої команди
1. У якому місяці люди найменше хліба їдять?
(У лютому).
2. Що в людині найбистріше? (Думка).
3. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
4. На що борошно в млині падає? (На купку).
5. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").
6. Сидять три коти, проти кожного кота сидять
два коти, скільки всього котів? (Три).
VIII гейм „Далі — далі" Умови: протягом
1-ї хвилини команда отримує запитання. Правильна відповідь оцінюється одним
балом (жетоном). Наступне запитання читається лише після слова „далі".
Відповідає будь-хто з команди.
Перша серія запитань
1. Яке слово складав Кай зі шматочків льоду в
царстві Снігової королеви? (Вічність).
2. Ім'я Шевченка? (Тарас).
3. Свято Покрова. (14 жовтня).
4. Літературні твори, які описують видумані
події. (Фантастика).
5. Скільки картоплин у горщик улізе? (Картопля
не лазить).
6. Як звали коня Олександра Македонського?
(Буцефал).
7. Четвертий ступінь основного музичного
звукоряду. (Фа).
8. Невіршована мова, літературний жанр.
(Проза).
9. „Фольклор" у перекладі з англійської
означає... (Мудрість народу).
10. Який гостинець приготувала Маруся („Мудра
дівчина") для пана? (Горобця).
11. Якою на зріст була Дюймовочка? (7 дюйм =
2,54 см).
12. Як звати героя української казки, якому в
скрутну хвилину допомогло гусеня? (Телесик).
13. Як називаються народні обрядові величальні
пісні зимового циклу? (Колядки).
14. Назвіть об'єкт полювання Дуремара у казці
„Золотий ключик". (П'явки).
15. Головні члени речення. (Підмет і
присудок).
16. Розділ науки про мову, де вивчається
речення. (Синтаксис).
17. Автор казки „Фарбований Лис". (І.
Франко).
18. Слово, що відповідає на запитання,
поставлене від головного слова у словосполученні. (Залежне).
19. Похвальна пісня. (Гімн).
20. Дитина, яка має виняткові здібності,
талант. (Вундеркінд).
Друга серія запитань
1. Який кінь, коли його миють? (Мокрий).
2. Що дістане потилицю зубами? (Гребінець).
3. Свято Різдва. (7 січня).
4. Розділ науки про мову, де вивчається
словосполучення. (Синтаксис).
5. Засіб встановлення змістового зв'язку між
словами. (Запитання).
6. Що в перекладі з грецької означає слово
,,Біблія"? (Книга).
7. Невеликий твір, у якому в прихованій формі
описується предмет, котрий слід назвати. (Загадка).
8. Прилад, що давав можливість запорожцям
дивитися вдалечінь, мав назву („Богатирі")... (Дзеркала).
9. Що зробив молодший брат(„Названий
батько") для порятунку невідомого старця? (Спалив хату).
10. П'ятий ступінь основного музичного
звукоряду. (Соль).
11. Полиці на кілька ярусів для книг.
(Стелаж).
12. Скільки є заповідей Божих? (10).
13. Про кого йдеться: „За три копи
куплена"? („Коза-дереза").
14. Де була створена перша на Русі бібліотека?
(Софіївський Собор. Київ, 1037).
15. Хто написав казки: „Кресало", „Гидке
каченя"? (Г.-Х. Андерсен).
16. Визначний .твір літератури, мистецтва.
(Шедевр).
17. Винагорода за визначні успіхи в галузі
мистецтва, літератури. (Премія).
18. Заклад, що видає книги для читання.
(Бібліотека).
19. Музичний ансамбль із чотирьох виконавців.
(Квартет).
20. У якому творі розповідається про
перетво¬рення баби на маленьку дівчинку? („Чудодійна криниця").
Слово надається голові журі. Підбиває підсумок
гри „Щасливий випадок". Переможцям вручаються призи. Грає музика.
Ведучий. Бажаю кожному з вас стати борцем за
відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ.
Будьте гідними називатися українцями.
Додаток 1
Візитна картка команди „Круїз"
Усіх вас вітає в грі „Щасливий випадок"
команда „Круїз", а „Круїз" — це К — книги , Р — радять, У — учать, і
3 — знайомлять.
Наш девіз:
До перемоги, „Круїз",
І ні кроку вниз.
Щоб усе було гаразд,
Додайте старання.
Виконайте, просим вас,
Всі наші бажання:
Хочем, щоб противник наш
Другом був завжди для нас — раз!
Вболівальників сім'я
Щоб веселою була — два!
Справедливість для журі —
Це вже — три!
Привітання супернику
Суперник сьогодні
Серйозний у нас!
О, друзі поважні,
Вітаємо вас!
Щоб усе було гаразд,
Додамо старання.
Хочем, щоб суперник наш
Другом був завжди для нас.
Привітання вболівальникам
Уболівальникам вірним
Великий привіт!
Сміливо за нами
В незнаний світ!
Ми хочемо дуже
Сподобатись вам!
І вірим, що ви
Допоможете нам!
Привітання журі
Повага вам, судді,
Привіт вам, журі!
Та тільки суворо ви нас
Не журіть.
Ой, журі, журі,
Дуже просимо вас:
Поможіть же нам
У цей нелегкий час.
Додаток 2
Привітання журі (на мотив пісні „Очі
чорнії...").
Судді добрії, судді милії,
Неприступні та красиві,
Як ми любимо вас,
Як боїмося вас,
Розсудіть ви нас
В цей нелегкий час.
Привітання болільникам (на мотив пісні
„Атас").
За нас!
Ви болійте лиш за нас!
За нас!
Любі болільники,
Милі болільники,
Ви хвилюйтесь лиш за нас!
За нас! За нас! За нас!
Привітання супернику (на мотив пісні
„Соловей-розбійник").
Наш суперник милий,
Наш суперник гарний,
А ну-мо, спробуй виграть в нас!
Наш суперник бравий,
Наш суперник славний,
З тобою дружити ми гаразд!
Блок реклами на тему „Школа № 26"
Команда „Круїз"
1. Школа № 26 випускає не найгірших учнів зі
своїх стін. Відвідуйте заклад без пропусків. Досить вагатися — і спокій вам
гарантовано.
2. Якщо ви вчитеся без „1", „2",
„З", то школа № 26 гарантує вам отримання атестатів зрілості.
3. При школі № 26 працює бібліотека. Якщо ви
хочете бути розумними, кмітливими, дотепними, відвідуйте бібліотеку школи, і ви
не пожалкуєте. Ваші мрії стануть дійсністю.
4. Я відчуваю аромат, я бачу аромат, я вдихаю
аромат — „дивний запах" їдальні школи № 26.
5. Коли ви їсте борщ або суп, ваш шлунок слабо
наповнений. Жуйте сало з часником, і тоді ви відчуєте, що наїлись.
Натурпродукти. Ваше здоров'я і довголіття.
Команда „Буква"
(Учні розігрують сценку).
Біля під 'їзду на лавочці сидять баба Параска
і баба Палажка.
Візитна картка команди „Буква"
Сьогодні з вами в грі „Щасливий випадок"
команда „Буква".
Разом: Б — будемо, У — уважними, К —
кмітливими, В — веселими, А — азартними.
Баба Параска. Куди це ти йдеш, Дмитрику?
Дмитрик. У школу. Сьогодні змагання з
баскетболу.
Баба Параска. А в якій школі ти навчаєшся?
Дмитрик. У найкращій — № 26!
Вадим. Бабо Параско! Бабо Палажко! Наш клас
отримав грамоту за конкурс малюнків на асфальті.
Баба Палажка. Молодці! Катю, а ти куди? Уроки
ж уже закінчились!
Катя. Я йду в школу на конкурс „Королева
краси"! Якщо виграю, то отримаю „класний" приз!
Баба Палажка. Знаєш, Андріївно, я свою онуку
теж віддам у школу № 26.
Баба Параска. А мій онук вже там вчиться.
Додаток З
Реклама книг команди „Круїз"
Артур Конан Дойль. „Оповідання про Шерлока
Холмса"
Автор. Одного зимового вечора, коли на небі
світив місяць, а по всіх домівках у містечку вимкнули світло, Оленка, учениця
5-го класу, при свічці вирішила вивчити правила з рідної мови. (Оленка сидить
за столом, учить правила, засинає. Тихо входить незнайомець у чорній масці і
забирає з собою підручник).
Оленка (зранку, збираючи ранець). Де мій
підручник? Що робити? (Читає оголошення в газеті.) „Шерлок Холмс — приватний
детектив. Завжди до Ваших послуг".
(З'являються Шерлок Холмс і доктор Ватсон).
Шерлок Холмс (до учениці). Ваша справа не дуже
важка, але не позбавлена інтересу. Не будемо гаяти часу! Що Ви думаєте,
Ватсоне, про особу, яка вкрала підручник?
Ватсон. Я нічого не думаю і не бачу ніяких
версій.
Шерлок Холмс. Навпаки, Ватсоне, Ви бачите все,
але не робите висновків із того, що бачите.
Ватсон. Скажіть тоді мені, які версії маєте
Ви?
Шерлок Холмс. А ось які. Злодій на підлозі
залишив свої сліди. Вони від кросівок, забруднених крейдою. З цього ми можемо
визначити, що злодій — школяр і йому вкрай потрібен підручник із рідної мови.
Можливо, саме його він не має, а „2" виправити потрібно. Ось він і взяв
без дозволу підручник однокласниці. (До учениці). Згадай, чи ніхто з вашого
класу не отримав „2" з рідної мови?
Оленка. Та це ж Петрик, мій однокласник, і
живе він у моєму будинку на першому поверсі. (Кличе Петрика).
Петрик. Так, це я. А як ви здогадались, що це
я взяв підручник?
Шерлок Холмс. Це елементарно, друзі!
Оленка. Нам допомогли Шерлок Холмс і доктор
Ватсон.
Автор. Якщо у Вас зник підручник або інші
цінні речі — не впадайте у відчай, а звертайтесь до книги англійського
письменника А. К. Дойля „Оповідання про Шерлока Холмса".
Іван Франко. „Фарбований Лис".
Автор. Авжеж, кмітливість і хитрість —
найголовніше в житті Лиса Микити.
Лис Микита. Приступіть ближче, я вам усе
розповім. Слухайте, любі мої, і тіштеся! Сьогодні рано Святий Миколай виліпив
мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм
духом, мовив: „Звіре Остромисле! В звірячім царстві запанував нелад,
несправедливий суд і неспокій. Ніхто там не певний свого життя і свого добра.
Іди на землю і будь звірячим царем, заводь лад, суди по правді і не допускай
нікому кривдити моїх звірів!"
Слухачі. А далі? Що було далі?
Автор. А дізнатись, чим закінчилось царювання
Лиса Микити, ви зможете, якщо прочитаєте літературну казку українського
письменника Івана Франка „Фарбований Лис".
Реклама книг команди „Буква"
Дж. Роулінг. „Гаррі Поттер"
Вадим. Акціум, рестерномі, горнофус, нокс.
Дмитрик. Отері, сент, кенджбал.
Катя. Акеті, оліїмус, континокілал.
Марійка. Вадиме, що з тобою?
Вадим. Я не Вадим. Я — Гаррі!
Марійка. Дмитре, що з тобою?
Дмитрик. Я не Дмитрик, я — Рон!
Марійка. Катю, а що з тобою?
Катя. Я не Катя, я — Герміона!
Марійка. Яно! Можливо, ти знаєш, що з ними?!
Яна. Здається, що так. їм дуже сподобалася
книга про Гаррі Поттера.
Марійка. А що це за книга?
Яна. Як? Ти не знаєш? Уже всі діти прочитали
цю книгу! Якщо хочеш, то й тобі принесу.
Марійка. Обов'язково принеси!
„Що? Як? Чому?"
Катя. Що вам відомо про риб, які цілуються,
про змій, що нявчать, про ящірок, які стріляють кров'ю, про тварин, які
співають? Про цих дивовижних тварин ви дізнаєтесь, якщо прочитаєте „Що? Як?
Чому?".
Дмитро. Хочете відкрити цікаві сторінки життя
нашої України, її історії, культури, літератури, мистецтва, духовної спадщини?
Усі, хто бажає поглибити свої знання, читайте „Що? Як? Чому?"
Марійка. Хочете здійснити цікаву подорож у
чарівний світ відкриттів і винаходів усім нам добре знайомих речей? Читайте
„Що? Як? Чому?".
Додаток 4 Кросворд на тему „Усна народна
творчість"
1. Казки, в яких відбуваються незвичайні
події. (Фантастичні.)
2. Кошовий отаман Запорозької Січі. (Сірко.)
3. Що у світі найжирніше? (Земля.)
4. У воді росте — кохається, кинь у воду —
злякається. (Сіль.)
5. Головний воєначальник, що обирався на один
рік козацькою радою. (Кошовий.)
6. Яка старовинна назва Дніпра? (Славута.)
7'. Як називалися воїни турецького чи
татарського війська? (Ординці.)
8. Як звали головну героїню казки „Мудра
дівчина"? (Маруся.)
Від сопілки - до слова, від слова - до мови...
Сценарій
літературно-музичного свята до Дня писемності
та рідної мови
Перший
ведучий.
Із святом рідної мови вас, шановні добродії,
із святом, шанувальники рідного слова. Мова - то цілюще джерело, і хто не
припаде до нього вустами, той сам усихає від спраги.
Другий
ведучий.
Століттями мова народу була тією повноводною
річкою, яку ми називаємо поезією. Поетична грань живе в слові, і слово немислиме
без неї, як немислима річка без води.
Перший
ведучий. І сьогодні ми запрошуємо вас на
літературно-музичне свято «Від сопілки - до слова, від слова - до мови».
Читець
Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену -
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Ти у мене із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована,
Болем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров'ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм.
Перший
ведучий. Історія кожної мови вивчається в нерозривному
зв'язку з історією народу, який є носієм цієї мови, її творцем. Отже українська
літературна мова тісно пов'язана з історією українського народу.
Другий
ведучий. Риси української мови чітко помітні в
давньоруських пам'ятках. Це, насамперед, українська лексика: гребля, стріха,
туга, повінь, лінощі.
Перший
ведучий. Перші лексикографічні спроби були
започатковані ще в Київській Русі. Так, "Повість врем'яних літ" має
кілька уривків, які можна назвати тлумаченням імен: пояснення імені Феодосій,
назва міста Переяслав.
Другий
ведучий. На сторінках церковних книг є чимало так
званих проізвольників - записів, зроблених тими, хто, читаючи, писав на полях
пояснення слів, незрозумілих іншим читачам.
Перший
читець
Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих - рідна мова
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова.
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
Другий
читець
Все в тобі з'єдналося, злилося,
Як і помістилося в одній -
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій,
Ти даєш поету дужі крила,
Щоб підносить правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
У тобі рости, не в'януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі - великого народу
Ніжна і замріяна душа.
Перший
ведучий. Феодальна роздробленість і татаро-монгольська
навала завдали нищівного удару по культурі і життю давньоруської народності.
Значних руйнувань і знищення зазнали міста, горіли бібліотеки та документи.
Списки творів письменства Київської Русі збереглися головним чином у
Новгородській і Псковській землях.
Другий
ведучий. Проте культурне життя на завойованих землях
не припинялося. Серед письменних пам'яток цього періоду "Галицько-Волинський
літопис", "Слово о погибели Руския земли",
"Києво-Печерський патерик".
Перший
читець
Щира втіхо - рідна мово,
Краю отчого окраса,
Є в тобі вогонь Тараса,
Щира втіхо, рідна мово.
Другий
читець
Трембітна мово. Музико. Калино.
І споконвічна і назавжди моя.
До тебе завши я душею лину.
Марія... мрія... мамине ім'я.
Третій
читець
Зорею, казкою ти снила тихо,
Коли в колиску клала немовля,
Вела за ручку, берегла від лиха
І вчила вперше слово вимовлять.
Перший
ведучий. Ослаблені південноруські та західноруські
землі в XIV столітті потрапляють у нову залежність: Київщина, Переяславщина,
Поділля, Волинь аж до XVI століття перебувають під владною Великого Литовського
князівства.
Другий
ведучий. Незважаючи на велику військову могутність,
Литовське князівство не змогло обійтися без руської мови, яку було визнано за
державну. Про це свідчать пам'ятки ділового письменства, грамоти XIV-XVI
століть, "Судебник" Казимира Ягайла 1468 року.
Читець
Діамант дорогий на дорозі лежав, -
Тим великим шляхом люд усякий минав,
І ніхто не впізнав діаманта того.
Йшли багато людей і топтали його,
Але раз тим шляхом хтось чудовий ішов,
І в пилу на шляху діамант він найшов.
Камінець дорогий він одразу пізнав.
І додому приніс, і гарненько, як знав,
Обробив, обточив дикий той камінець,
І уставив його у коштовний вінець.
Сталось диво тоді, камінець засіяв,
І промінням ясним всіх людей здивував,
І палючим вогнем кольористо блищить,
І проміння його усім очі сліпить.
Так в пилу на шляху наша мова була,
І щаслива рука її з пилу взяла.
Полюбила її, обробила її,
Положила на ню усі сили свої,
І в народний вінець, як в оправу, ввела,
І, як зорю ясну, вище хмар піднесла.
Перший
ведучий. Оскільки старослов'янська мова вже з IX
століття не зазнавала змін, фактично була мертвою мовою та застосовувалася
тільки в релігійній літературі, вона дедалі більше ставала незрозумілою
народові. Тому з'являються словники, що подають переклад із старослав'янської
на українську народну мову.
Другий
ведучий. Так, у XVI столітті був написаний
"Лексисъ с толкованием словенскихъ словъ просто" невідомого автора, у
якому пояснено 776 слів. Це була чи не найперша лексикографічна спроба
української мови.
Перший
ведучий. Попередником І. Котляревського, як першого
класика української літератури, був Григорій Сковорода - філософ, поет, байкар.
Мова його творів, різноманітних за жанром, є сумішшю старої літературної мови,
живої народної розмовної мови, російської літературної мови. Це був ніби начерк
української літературної мови, який сприйняв і розвернув І. Котляревський,
поклавши в основу літературної мови українську народну мову. (Сценка з
"Наталки Полтавки".)
Перший
читець
Купавна - цілована хвилями Дніпровими,
Люблена - голублена сивими дібровами,
З колоса пахучого, з кореня цілющого,
Із усмішки і сльози, сонця, вітру, і грози
Наша мова.
Другий
читець
Як осмута матерів,
Думи сивих кобзарів,
І дівочі переспіви синіх вечорів,
Виплекана веснами і серцями чесними,
Наша мова.
Перший
ведучий. Ставлення до української мови не було
однозначним. На жаль, не всі відомі вчені Росії визнавали її повноцінною
націо-нальною мовою: М. Ломоносов називав українську мову діалектом, а Катерина
I, наслідуючи його, повторювала, що "малороссийское наречие" - не що
інше, як "российское, на польский лад применение". Негативно ставився
до української мови І. Карамзін, називаючи її "варварским языком".
Другий
ведучий. Не зміг об'єктивно оцінити українську мову й
літературу російський критик В. Бєлінський, а М. Чернишевський спочатку не
сприйняв творчості Т. Шевченка, а його "Кобзар" оцінив лише після
смерті видатного поета.
Перший
ведучий. Рідна мова! Запашна, співуча, гнучка,
милозвучна, сповнена музики та квіткових пахощів, вона встала з колін, як
піднялася й наша Україна.
Другий
ведучий. І той, хто не знає рідної мови або цурається
її, засуджує себе на злиденність душі.
Перший
читець
Як путівець між нивами - проста,
Барвиста, наче далеч веселкова,
Такою увійшла до вас в уста
І в долі заясніла наша мова.
Другий
читець
З роси, проміння, шуму колосків
Я вам дарую чисте перше слово,
Аби з ясних слов'янських берегів
У світі засвітитися дніпрово.
Усі
разом
Всі ми любим нашу мову
Наче пісню вечорову
І служити будем їй,
Нашій мові дорогій.
Перший
ведучий. Український народ має славу народу дуже
музичного. Українська пісня здобула собі визнання в цілому світі.
Другий
ведучий. Українська народна пісенність - дорогоцінне
надбання поетичного генія народу, нев'януча окраса його духовної культури.
Звучать пісні: "На полонині", "Реве та стогне Дніпр
широкий", "Дощик", "Полька", "Павочка",
"Ти до мене не ходи".
Перший
ведучий. Мово моя! Люблю зажуру пісень твоїх і
невмирущий оптимізм гумору твого, і музику слів твоїх. Скарбе мій єдиний! З
тобою я найбагатший та найдужчий у світі, без тебе - перекотиполе, що його
вітер несе в сіру безвість, у імлу небуття.
Другий
ведучий
Буду я навчатись мови золотої,
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що росте смерічкою.
Буду я навчатись мові-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з нами Україна-мати.
Щоб не знався з кривдою, не хиливсь під
скрутою,
В гніві бився блисками, а в любові - рутою!
.
Літературна
вікторина
“Найкращий читач 2015
року”
1.
Українська казка, в якій домашню тварину називають паном
(“Пан Коцький”)
2. Де Буратіно намагався виростити грошове
дерево?
(на полі чудес)
3. Назвіть улюблений вислів Карлсона
(“Справа-то житейська”)
4. Автор слів Державного Гімну України
(Павло Чубинський)
5. Що означає з вовчої мови слово “Мауглі”
(жабеня)
6. Визначте країну – батьківщину казок:
“Пані Метелиця” – (Німеччина)
“Попелюшка” – (Франція)
“Снігова королева” – (Данія)
7. Впізнайте героя літературного твору:
Він “більше за все чомусь любив моркву. Поки
ніхто не дививсь, вони з Піратом кинулись до моркви. “Вириваю одну, - згадує
(він), - мала. Я за другу – ще тонша. Третю – тонка. А моркви захотілось – аж
тремчу. Перебрав цілий ряд, а щоб ніхто не здогадавсь, посадив назад – хай
доростає.”.
(Це Сашко – герой автобіографічної кіноповісті
О.Довженка “Зачарована Десна”)
8. Визначте за ключовими словами назву твору:
аварія, острів, дикуни, кози, порох, зарубки, цивілізація
(Д.Дефо “Робінзон Крузо”)
9. Про кого з героїв народних переказів
казали:
“У нього сім пудів голова!.. А вуса у нього
такі, що як візьме, було, він їх у руки та як розправить одного туди, а другого
сюди, то і в двері не влізе, хоч би ті двері були такі, що через них і трійка
коней з повозкою проскочила...”
(про запорожців)
10. Як називалася перша книжка Лесі Українки?
(На крилах пісень)
11. Хто з українських письменників написав для
дітей понад 50 віршованих загадок, казок, акровіршів, пісень-жартів і
друкувався під псевдонімом Дідусь Кенар?
(Леонід Глібов)
12. Назвіть всі відомі вам твори про собак
(Е.Сетон-Томпсон “Лобо, “Снап”; Д.Лондон “Біле
ікло”, Г.Троєпольський “Білий Бім Чорне Вухо”, О.Купрін “Білий пудель”,
Е.Успенський “Дядя Федір, пес і кіт”)
13. У якій казці свійський птах виправив помилку
домашнього гризуна і збагатив своїх господарів?
(“Курочка-ряба”)
14. Скільки коштувала книжка, яку розглядала Еліза з
казки Г.Х.Андерсена “Дикі лебеді”?
(півкоролівства)
15. Хто міг під час їзди обходитися половиною коня?
(Барон Мюнхаузен)
16. Скільки мов знала Леся Українка? (10)
17. Хто з композиторів написав найбільше пісень на вірші
Т.Шевченка?
(М.В.Лисенко)
18. Назвіть автора і назву книги, на читання якої
Михайлик, герой повісті М.Стельмаха “Гуси-лебеді летять” хотів обміняти дві
склянки гарбузового насіння?
(М.Твен “Пригоди Тома Сойєра”)
19. Щоб стати запорожцем, потрібно було вірити в Христа,
святу Трійцю і...?
(Вміти
перехреститися)
20. Визначте за ключовими словами назву твору: пустеля,
пілот, планета, троянда, лис, гадюка, літак
(Екзюпері “Маленький принц”)
21. Визначте жанр твору Андрія Чайковського “За сестрою”
(героїко-романтична повість)
22. Назвіть твори про морські пригоди.
(Ж.Верн “”П’ятнадцятирічний капітан”, Д. Дефо
“Робінзон Крузо”, Л.Стівенсон “Острів скарбів”)
23. Назвіть відомих байкарів світу
(Езоп, І.Крилов,Федр, Ж. де Лафонтен,
Л.Глібов)
24. Назвіть автора та назву книжки, яка у 1979 році була
внесена Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до Особливого
почесного списку Г.Х.Андерсена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої
та юнацької літератури, а знятий за цією книжкою телефільм одержав Гран-прі на
Міжнародному фестивалі у Мюнхені та Головну премію на Міжнародному фестивалі в
Австралії. (В.Нестайко “Тореадори з Васюківки”)
Інтегрована інтелектуальна гра-змагання
«Мови рідної розмай»
Мета :
навчальна:• поглиблювати інтерес до вивчення
української мови й літератури,
розвивальна:• розвивати потяг до знань,
бажання примножувати свій інтелектуальний набуток;
• розвивати соціальну (вміння працювати в
команді, колегіально приймати рішення), комунікативну й полікультурну
компетентності учнів;
виховна:• виховувати відповідальність,
товариськість, любов до рідної мови, бажання вивчати її впродовж життя.
Унаочнення: картки із завданнями до конкурсів,
мультимедійна презентація до гри із назвами конкурсів, паперові деревця,
квітки, яблука, метелики, сонце й хмарка для колажу, географічні карти України,
збірка «Кобзар» Т. Шевченка.
Гра
проводиться в класній кімнаті, яка святково прикрашена плакатами – рекламою
української мови.
• формування команд гравців:
Перебіг гри
І. Вступне слово ведучої – учителя української
мови й літератури.
Учитель української мови
й літератури.
Сьогодні, напередодні Дня
української мови , вам, любі діти, випала щаслива нагода взяти участь в
інтегрованій інтелектуальній грі-змаганні «Мови рідної розмай!». Так, мова наша – як квітка барвиста, мова наша – така пломениста, мова
наша в пісні красиво бринить, чарує красою, дивує багатством і новизною! Така в
нас мова розмаїта! Тож, щоб розквітала вона й далі, любімо її, леліймо її,
доглядаймо її! І сьогоднішня інтелектуальна гра – підтвердження того, що ви
готові до цього!Починаймо літературно-мовну гру!
ІІ. Презентація команд та журі.
У грі беруть участь дві команди. Учитель
представляє склад команд , а учасники – презентують гасло.
Команда
– «Українські поліглоти» Гасло: «Поліглоти ми найкращі, знаєм мову нашу!»
Команда – «Я люблю українську мову!» Гасло: Ми
переможемо, тому що ми – справжні українці!
ІІІ. Власне гра.
1 конкурс – «Лінгвістична вікторина» - кожна
правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Треба трохи розім'ятися,
Щоб у грі змагатися,
Ось розминка – вікторина,
Будь уважним, не зівай
І хутчіш відповідай!
Командам по черзі ставиться запитання, на
обговорення якого відводиться 15 секунд.
Запитання лінгвістичної вікторини
Скільки літер в українському алфавіті? (33)
Скільки частин мови в сучасній українській
мові? (10)
Що знаходиться посередині школи? (літера О).
Чим закінчується день? (ь).
На мені молотять хліб –
За снопами – новий сніп,
А якщо з кінця читати, -
Будуть миші враз тікати (тік – кіт).
У воді я проживаю,
Хто турбує, тих щипаю,
А коли з кінця читати,
Буду птахом я кричати (рак – кар).
Скажіть сучасною українською літературною
мовою: «файна газдиня» (гарна господиня).
Скажіть сучасною українською літературною
мовою: «мешти з чічкою» (босоніжки із квіткою).
Слова мінорний – мажорний називаються ….
Слова лелека, бусол, чорногуз називаються ….
2 конкурс – «Географічна подорож» оцінюється
10 балами.
Буавє, що без алфавіту
Не можна подорож здійснити.
Абетку українську пригадайте –
Мандрівку Україною складайте!
Командам треба скласти маршрут географічної
подорожі Україною, який би спирався на 10 міст, розташованих в алфавітному
порядку (на допомогу вчитель пропонує скористатися картою і записати маршрут на
двох паперових деревцях. Після виконання завдання команди зачитують маршрути
географічної подорожі, а учитель прикріплює паперові деревця на дошку).
3 конкурс – «Загадка художника» оцінюється 10
балами.
У малюнках – заховалася мова,
А точніше, фразеологія чудова.
Вислови цікаві треба пригадати
Загадки художника швидше відгадати!
Учитель демонструє ілюстрації до фразеологізмів. Командам треба
по черзі розгадати п'ять фразеологізмів сучасної української мови, зображених
на малюнках, пояснити значення.
Після відведеного на виконання завдання часу
команди називають фразеологізм та його значення та прикріплюють квітки на
дошку, поміж деревами.
4 конкурс – «Історична довідка» оцінюється 8
балами.
Мова та історія поруч теж ідуть,
Дух епохи історики передають,
Тож, друзі, у довідці історичній
Знайдіть недоліки у змісті та лексичні.
Командам треба відредагувати текст історичної
довідки, зберігши дух тієї історичної епохи, про яку розповідається.
Історична довідка для першої команди (недоліки
виділені жирним шрифтом, поруч у дужках – правильний варіант).
Запорозька Січ
Січ – то була простора площа на дніпровім
острові Козачий (Хортиця). З усіх боків омивали цей острів глибокі води Славути
(Дніпра), а ще, крім того, на самім острові був викопаний глибокий рів,
наповнений водою, та високий, гострий частокіл з міцними брамами. Довкола площі
були побудовані хатки, так звані «хмарочоси»( курені) з плетеними стінами. Ті
хатки були накриті шифером (очеретом). У такій хатці жив один курінь з кошовим
командиром (отаманом). У курені солдати (козаки) тільки спали або пересиджували
негоду.
Посередині Січі стояла невелика церква святої
Меланки (Покрови), знадвору дуже скромна, зате повна золота й срібла зсередини.
Козаки були набожні і дуже дбали про свою церкву, тому частину армійської
(військової) добичі завжди призначали для неї.
Історична довідка для другої команди (недоліки
виділені жирним шрифтом, поруч у дужках – правильний варіант).
Звичаї та обряди козаків-запорожців
Хто хотів стати козаком, мусив спочатку
відслужити три роки в старого солдата (козака). Він виконував усяку роботу й
носив за козаком другий автомат (рушницю). Щойно тоді, коли джура навчився від
старого армійця (козака) володіти зброєю й набрав справності в битвах, ставав
правдивим козаком і діставав зброю.За широким поясом носили рюкзак (торбину) із
харчами, кулями й порохом. Запорожці голили голови, залишаючи посередині косу
(оселедець). Святкове вбрання козаків складалось із жупана, каптана барвистого,
широких червоних або іншого кольору джинсів (шароварів), пояса з китайки,
шапки. На екскурсії (у походи) запорожці вирушали в найгіршому вбранні. Жінок
на Січі не було, і ніхто не смів їх мати, навіть сам кошовий командир (отаман).
Після відведеного на виконання завдання часу
команди зачитують по черзі тексти історичних довідок та прикріплюють паперових
метеликів на дошку, поміж деревами.
5 конкурс «Літературна кухня» кожна правильна
відповідь оцінюється 2 балами.
У літературній кухні
Шаради треба відгадати,
З частинок слово слід зібрати
Й Шевченкову поезію назвати.
Кожна команда по черзі дістає паперове яблуко
із шарадою. Учитель зачитує завдання. На його виконання відводиться 1 хвилина.
Після відведеного часу команда називає зашифрований у шараді поетичний твір Т.
Шевченка й прикріплює на деревця яблука.
Мовні шаради – назви творів Т. Шевченка
Перше слово – прийменник,
Друге – застаріле слово (архаїзм), якому зараз
відповідає слово «район»,
У цілому – назва твору Т. Шевченка, який
перекладений на багато мов світу, і це слово – іменник другої відміни.
Відповідь – «Заповіт».
Перше слово – вказівна частка,
Друге – прийменник,
Третє – шоста нота,
У цілому – назва балади Т. Шевченка, і це
слово – іменник першої відміни.
Відповідь – «Тополя».
6 конкурс – «Лінгвоматематика» - правильна
відповідь оцінюється 1 балом.
Математика і мова, здається, несумісні,
Щоб заперечити цю думку, ми навмисне,
Завдання з нелегких дібрали
І «Лінгвоматематика» його назвали.
Командам треба на одержаних картках поєднати
поширені математичні терміни іншомовного походження з їхніми українськими
відповідниками. Час виконання – 5 хвилин.
Завдання для першої команди Завдання для
другої команди
Конус – Двократ Перпендикуляр – Поземний
Вертикаль – Поперечник Циркуль – Оник
Піраміда – Прямовис Куб – Колорис
Діаметр – Гостриця Нуль – Трикрат
Квадрат – Стіжок Горизонтальний – Простопад
Відповіді
Конус – Стіжок Перпендикуляр – Простопад
Вертикаль – Прямовис Циркуль – Колорис
Піраміда – Гостриця Куб – Трикрат
Діаметр – Поперечник Нуль – Оник
Квадрат – Двократ Горизонтальний – Поземний
Після відведеного на виконання часу команди по
черзі зачитують результати виконання завдання і додають до колажу сонечко й
хмаринку.
Підбиття підсумків гри. Визначення й
нагородження переможців.
V. Підбиття підсумків гри.
Заключне слово вчителя української мови та
літератури.
Дорогі діти! Подивіться на дошку, який чудовий
сад української мови ми сьогодні зростили. А допомогли в цьому ваша
кмітливість, товариськість і головне – знання рідної мови, любов до неї.
Видатний французький філософ Вольтер
порівнював мову із садом, який неодмінно треба доглядати. Тож нехай завжди
квітне й дає плоди мовний сад, а ви, як розумні садівники, доглядайте за ним,
оберігаючи від шкідників! Мови рідної розмай
Ти лелій і доглядай!
Визначення й нагородження переможців.
Немає коментарів:
Дописати коментар